پیشگیری از ابتلا به بیماری واریس

راه های پیشگیری از واریس

وریدهای واریسی به دلایل مختلفی به وجود می آیند. عوامل خطر آن می توانند سن، سابقه خانوادگی، زن بودن، بارداری، چاقی، جایگزینی هورمونی یا درمان های ضد بارداری، نشستن یا ایستادن به مدت طولانی و دیگر عوامل را در برگیرند.

برخی از این عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی و سن، نسبت به دیگر عوامل، کمتر قابل اجتناب هستند.

اما آیا راهی برای پیشگیری کامل از تشکیل شدن رگ های واریسی وجود دارد؟

متاسفانه، جواب خیر است.

با این حال، می توان از بدتر شدن آن ها جلوگیری کرد. علاوه بر آن، می توان برای به تاخیر انداختن بروز واریس موارد زیر رارعایت کرد. این موارد عبارتند از:

اجتناب از نشستن طولانی مدت

1- اجتناب از نشستن ها یا ایستادن های طولانی مدت

نشستن یا ایستادن در یک حالت و به مدتی طولانی گردش خون را در درون ورید های پا و بر خلاف جاذبه دشوار می کند. این وضعیت سبب افزایش فشار وریدها شده و می تواند در نهایت به تجمع خون در نواحی مچ پا و ایجاد تورم و گرفتگی در نواحی پا و عضله ساق شود.

داشتن تحرک، فشار وریدی را کاهش داده و گردش خون را بهبود می بخشد.

در صورتی که پشت میز می نشینید ورزش های کوچکی از جمله موارد زیر انجام دهید:

  • مچ پایتان را به حالت پدال زدن بپرخانید.
  • مچ پایتان را بکشید
  • زانوی خود را به حالت پای کسانی که رژه می روند خم کنید.

سعی کنید حداقل 3 بار در روز پاهای خود را به مدت 15 دقیقه بالا نگه دارید. بالا بردن پاها نسبت به سطح قلب سبب شکستن چرخه جاذبه زمین می شود. این وضعیت می تواند سبب بهبود گردش خون و کاهش تورم مچ پا شود.

2- پوشیدن جوراب واریس

جوراب های فشاری (واریس) می توانند به نگه داشتن دریچه های وریدی در جای مناسب کمک کنند. چنین موردی عملکرد مناسب وریدها را آسان تر کرده و درد، تورم و تجمع خون را کاهش می دهد.

ممکن است، فرد پس از پوشیدن جوراب های فشاری در طول روز گرفتگی های شبانه کمتری را احساس کند. بسته به میزان آسیب دیدگی وریدها، انواع مختلفی از سطوح فشار وجود دارند.

جوراب هاب واریسی 4 نوع خفیف، متوسط، محکم و بسیار محکم دارد. بهتر است در هنگام انتخاب یکی از 4 گزینه موجود، با پزشک خود مشورت کنید.

جوراب واریس

3- پیروی از سبک زندگی سالم

رگ های واریسی می توانند بر اساس عوامل خطری به وجود آیند که فرد نمی تواند تاثیری بر روی آن ها داشته باشد. به همین دلیل، سعی در داشتن یک زندگی سالم جهت جلوگیری از آسیب بیشتر به وریدها، ضروری می باشد.

چاقی که سبب افزایش فشار درون رگ ها می شود، یکی از عوامل تشدید کننده واریس می باشد. مصرف یک رژیم غذایی سالم که از کربوهیدارت های پیچیده، مقداری کافی از پروتئین و چربی های سالم تشکیل شده است بسیار مفید است.

باید از مصرف غذاهای پرنمک اجتناب کرده و غذاهایی سرشار از فیبر و پتاسیم را جایگزین کرد.

باید در طول روز به مقدار کافی آب نوشید. نوشیدن آب به مقدار مناسب به معنای داشتن گردش خونی بهتر است.

4- ورزش

مفید ترین ورزش برای جلوگیری از بروز وریدهای واریسی پیاده روی است.

یوگا نیز گزینه ای مناسب می باشد. می توان بسیاری از حرکات یوگا را تمرین کرد که در آن ها پاها بالا تر از قلب قرار می گیرند.

این موارد حرکات وارونه نامیده شده و شامل ایستادن بر روی سر، ایستادن بر روی شانه ها و قرار دادن پا ها بر روی دیوار می شوند.

علاوه بر این، یوگا می تواند به کشش فرد کمک کرده و عمیق ترین عضلات موجود در ساق پا و همچنین عضلات همسترینگ را تقویت کند.

عضلات عمقی می توانند تا حدودی به عملکرد مناسب دریچه های وریدی کمک کنند. حرکات کششی و تقویت کننده عضلات شامل بسیاری از حرکات خم شدن به سمت جلو و حرکت سلام بر خورشید می شوند. دیگر انواع ورزش های مفید دوچرخه سواری و شنا کردن هستند.

5- وضعیت های خوابیدن برای زنان باردار

بارداری یکی از بزرگ ترین عوامل ایجاد وریدهای واریسی است.

خوابیدن بر روی سمت چپ بدن می تواند به جلوگیری از تشکیل وریدهای واریسی کمک کرده و علائم وریدهای واریسی موجود را کاهش دهد.

این وضعیت های خوابیدن به کاهش فشاری کمک می کنند که رحم در حال باز شدن به ورید بزرگ در قسمت میانی و راست ناحیه لگن وارد می کند.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با درمان واریس پا اینجا را کلیک کنید.


/ 0 نظر / 60 بازدید